zaterdag 29 december 2012

G’day mate and a merry X-mas.
Dat hebben we de afgelopen dagen regelmatig gehoord.
Na Batemans bay zijn we de Blue Mountains ingereden. We hebben een mooie rit gemaakt naar de Jenolan Caves. Vooral de laatste vijf km waren echt bijzonder lastig om te rijden. Omdat we wat laat waren voor een grottoer, hebben we er 1 voor de volgende dag uitgekozen. We hebben op een mooie parkeerplaats met bbq overnacht. Bertus heeft de BBQ met vaardige hand bediend, zodat we een lekker maal hadden. Daarvoor hadden we overigens een mooi onweer gehad en een heel forse bui. Bucketing noemen ze dat hier, maar na goed een half uur was het weer droog en rook het allemaal heerlijk.
De volgende dag de toer ondergronds gedaan, maar niet de gereserveerde, want daar was het elektrisch nog niet hersteld na het onweer. De watervoorziening was overigens ook stuk
De vervangende toer was indrukwekkend. Jammer dat er overal gaas voor zat, tegen de vandalen.
In de middag zijn we naar Katoomba gereden; overigens met een grote omweg, want een bus wilde de binnenbocht nemen, maar kwam met z’n chassis vast te zitten op het asfalt.
In Katoomba hebben we drie nachten gestaan. Omdat we vroeg waren hebben we nog de wandeling naar de Three Sisters gedaan. Mooi maar erg toeristisch; wel heel fraai uitzicht over de vallei. Daar zien we dan ook op verschillende plaatsen zicht behoorlijke buiten samentrekken. En het is warm. We zien het weerlichten en al gauw barst het onweer los. We lopen naar onze camper, Het slaat dan om de haverklap in 1 keer zo vlak bij ons dat we niet eens adem kunnen halen om te tellen hoever het wel weg zou zijn.
De volgende dag zijn we erg vroeg op; vijf uur, want we pakken de eerste trein naar Sydney. Die gaat om half zeven en om half negen lopen we in een wereldstad. Grote gebouwen en in de parken mooie bomen, maar ook daklozen met hun hele hebben en houden op 1 bank. Via Hyde Park lopen we naar de Botanic Gardens. Erg mooi en heerlijk weer. Schitterende bomen en bloemen en wat vogels en dan zien we opeens ook het Operagebouw met op de achtergrond de grote stalen boogbrug, die al zo’n 100 jaar oud is. Maar liefst ruim 130 meter zit de boog boven het water. Het Operagebouw is ook heel bijzonder. Het is met 1,3 miljoen geglazuurde tegels bekleed. Het zou 3 miljoen dollar gaan kosten, maar het werden er 102 miljoen. Dat is nog eens een overschrijding van het budget! We genieten op een terras van koffie/Thee met Apfelstrudel, die bijna net zoveel kost als de hele treinreis voor ons beiden!
Maar je zit dan ook geweldig aan het water in de haven. We hebben nog het Governementhouse bezocht en hebben ook daar wat foto’s van gemaakt speciaal voor Henk, die graag wilde dat we wat oude gebouwen zouden fotograferen. Vervolgens zochten we het hoger op en gingen met de lift naar de Centre Point Tower, of ook wel de Westfield tower genoemd. We mochten er ook - aangelijnd – buiten rond lopen. Dat op een hoogte van 268 meter. Jammer dat het iets heiig werd, maar het zicht was nog grandioos.
De treinreis terug verliep weer even voorspoedig als in de ochtend. Wel 20 stops op 120 km en dat voor een intercity!
In de nacht begon het hard te regenen, Het bleek de andere dag mistig en regenachtig. We hebben van eerste Kerstdag maar een wasdag gemaakt. De regen varieerde van motregen tot stortregen, met een zicht van ongeveer 40 meter. Laat in de middag hebben we nog een wandeling gemaakt naar het dorp. We aten lekker bij een Thai restaurant. De temperatuur was om 14.00 uur 8 graden. Ik had met Kerst onder de palmbomen toch warmer voorgesteld. Vandaag tweede kerstdag was het nog mistig, maar het motregende alleen nog maar af en toe. We zijn al redelijk vroeg vertrokken voor een mooie rit door de Blue Mountains en zijn tegen drie uur met stortregen aangekomen aan de kust bij Elisabeths bay. Het zijn volle campings, maar we vinden een plekje en ze hebben internet zeggen ze.
We staan vlak bij het strand, maar Bertus kwam net melden dat je er niet mocht zwemmen. Dat deden we toch. Hele mooie golven. Gelukkig had ik mijn reservebril opgezet,want met een grote golf verdween de bril. Niet weer te vinden uiteraard.

Dat internet was waardeloos, want verbinding was niet te krijgen.
We zijn vandaar weer de bergen in gereden nu weer in noordwestelijke richting en zijn beland aan het Wivenhoe lake vlak bij Canberra. We krijgen van een vertrekkend stel de plaats en hoeven dus niets te betalen. Dat was dus een leuke stek. Op 29-12 zijn we doorgereden naar Coolum Beach, via een prachtige omweg. Een werkelijk schitterende route door een regenwoud en langs de glashouse mountains. In Coolum Beach was alles volgeboekt. Het is hier hoogseizoen en aan de sunshine coast wil iedereen dan wel een plekje. We hebben de bus geparkeerd en gaan heerlijk zwemmen en een beetje zonnen, want het is hier warm. Bertus zoekt wat kennissen op van 3 jaar terug en de ontmoeting is allerhartelijkst. We vragen nogmaals bij de campingbaas om een plaats, want we hebben gezien dat er wel degelijk lege plekken zijn. En dan krijgen we ook een plek. Nog best een mooie ook. We blijven hier tot op nieuwjaarsdag.
En bij Mcdonalds blijkt free internet zowaar te werken. Dus maar de blog bijwerken. Kijken of ik er foto’s op kan krijgen.
Allen alvast een goede jaarwisseling toegewenst.
coolum beach 30-12-12

1. Heb het blog van bros in australia gevonden, veel plezier daar!

gtz Merik

2. Albert, Daarnet heb ik je up-date gelezen. Wat maken jullie een mooie reis, ik ben bijna jaloers. (bijna). Morgen zijn jullie helaas al op de helft van je reis, althans dat heeft Pa mij al twee keer verteld. Ik print je verslag uit en neem dat bij het volgede bezoekje aan hem mee.

3. Gelukkig nieuwjaar jongens. Wij hebben nog zeven ueren te gaan. Mooie foto' s en mooie verhalen van jullie kant. Ik lees het met genoegen. Ik ga nu met appelflappen, oliebollen en een fles Piper heidsieck naar Thea. We zullen toasten als het hier 00.00 uur is!

4. Hey Mates, gelukking nieuwjaar, het duurt hier nog ongeveer 4,5 uur. Allereerst bedankt voor de foto van het mooie oude gebouw, toch een mooi voorbeeld van Europese cultuur in Aussieland. Trouwens ook verrekte mooie foto's van Sydney beroemde gebouw. En jullie zaten daar ergens vrij hoog, als ik dat zo zie.
    Jullie hebben de laatste dagen flink wat gezien, maar zijn ook wel redelijk nat geworden. het verbaasde me dat de campings zo vol zijn, is er geen crisis in Australie?
    Ik zie de volgende update tegemoet.
    Ik had hier nog een foto willen plakken van de verjaardag van Pa en mij, maar dat lukte niet. Ik zal er een op Alberts mail zetten, ik neem aan dat jullie die nu en dan checken.